Pages


Sunday, May 8, 2011

070 Ibu.

Salam.

Semalam kan hari ibu, so saya hantar lah message kat dia "Selamat hari ibu, Ain saaaaaaayyaaaaaang ibu!"
Pastu dia balas, "Tk, ibu pun shaayaaaaang ain" Baiklah. Sejak bila ibu tetiba jadi cute ni?

Ibu sebelah kiri. Kiri tau! Kanan tu saya. Jangan terbalik!

Kalau orang lain, masa kecik2 dulu, ibulah yang paling baik, best dan sebagainya. Kalau saya pulak, masa kecik2 dulu, ibulah enemy. Ibu je lah yang selalu bebel2 tak puas hati kalau saya buat silap, selalau cari pasal pun dengan ibu, selalu berebut lauk pun dengan ibu, selalu jeles pun dengan ibu, sebab ibu selalu dapat support dari ayah. Lepas tu kalau merajuk dengan ibu, lari2 pergi carik ayah. Mengadu macam2 sampai terasa macam anak tiri pun ada. Haha. Entah ape2 je. Tapi sekarang, ibu dah macam bestfren, ibu selalu bagi nasihat paling logik walaupun situasi masa tu macam tengah perang dunia ke-80. Ibu selalu support apa yang saya nak buat. Masalah2 saya, dah macam2 ibu setelkan, kalau tu salah saya, dia akan cakap saya yang salah dan bagi macam2 alasan yang bernas sampai tak boleh nak counter attack dah. Mungkin sebab ibu cikgu kot. Dah banyak jumpa masalah2 macam tu dekat sekolah, masalah2 saya dia anggap macam potong bawang je. 

Sama bulat tak muka??
 Oh, cakap pasal memotong bawang, kat rumah, ibulah master chef, ayah chef berpangkat besar lah jugak. Saya? saya kuli dapur je. Sejak ibu sibuk kat sekolah, dan ayah pulak dah pencen ni, ayah tiba2 je naik pangkat nun jauh tinggi di sana dekat2 dengan pangkat ibu. Saya? Saya masih jadi kuli je. Signature dish ibu, asam pedas. Pernah jugak lah belajar dulu, tapi tak pernah lah  pulak nak cuba2 sendiri. Takut jadik asam pedas masin pulak.

Ibu sebagai  family coach tak bertauliah.
Lagi satu, ibu ni terer main boling, dulu2 tak pulak, orang ajak kompem kena rejek.
Lepas menang pertandingan tu lah, tiba2 muncul pulak bakat terpendam ibu. Sekarang ni, orang ajak main boling, ibu terus cakap ok. Siap belanja2 lagi. Kalau ibu main sekali, orang dengan ayah memang takde can langsung nak menang. Tapi pelik, kenapa bakat ibu tu tak turun kat anak ea? Tersekat kot.

Hanim tu ibu. Abaikan kekalahan saya. Mata tengok atas je, jangan tengok bawah!

Ayah n ibu. Baiklah, ni kes dah rindu kat rumah gila ni.

Apepun, terima kasih ibu, sebab selalu marah2 masa kecik, sekarang saya dah independent. Walaupun anak tunggal, saya tak meminta sangat dengan ibu ayah, kalau mintak sekali, lepas tu shhh! diam! Kalau bising2 merengek2 guling2 atas lantai memang kena marah lah jawabnya. Lepas tu bolehlah cakap selamat jalan dengan benda yang saya nak tu. Dah takkan jumpa lagi dah. Terima kasih jugak atas nasihat2 ibu, ain akan ikut.

Terima kasih Ibu!! 


p/s: Ayah, kalau ayah baca post ni kan, ayah jangan jeles tau, nanti ain buat post special kat ayah. ^ ^

1 comment:

  1. wahhh. happy mothers day jugakkk !;)

    p/s lagi : hmmm, yup ! nama kita sama . ejaan je lain..susah nak jumpa orang yang nama macam kita ni ennnn... lagi lagi mama kita pminta file doulu doluu.. hahaaa

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...